„Klikam, więc jestem”
wniosek: 10837
Beneficjent Projektu FUNDACJA AKTYWIZACJI SPOŁECZNEJ BESTWAY
Przystąp do Projektu, jeśli:
– ukończyłeś 60 rok życia,
– zamieszkujesz na terenie województwa wielkopolskiego – w powiecie obornickim, szamotulskim, poznańskim.
Co oferujemy w projekcie:
– cykl szkoleń z zakresu obsługi komputera, smartfona, Internetu,
– wyjazdy edukacyjne do Teatru i Muzeum,
– cykl spotkań z ekspertami,
– materiały szkoleniowe (broszury z poradami cyfrowymi, teczki, długopisy, pendrive’y, notesy),
– ubezpieczenie Uczestników/czek,
– przerwy kawowe,
– dyplomy potwierdzające udział w szkoleniach, wyjazdach, spotkaniach z ekspertami i udziale w Projekcie.
Uczestniczyć będziesz w:
– szkoleniach podnoszących Twoje kompetencje cyfrowe,
– spotkaniach z ekspertami,
– wyjazdach edukacyjnych do Teatru i Muzeum – połączone z nauką planowania podróży i zakupu biletów online.
Szczegółowe informacje o projekcie
Projekt „Klikam, więc jestem” dofinansowany ze środków programu wieloletniego na rzecz
Osób Starszych „Aktywni+” na lata 2021-2025
Beneficjent Projektu: FUNDACJA AKTYWIZACJI SPOŁECZNEJ BESTWAY
Nr wniosku: 10837
Wartość Projektu: 250 610,00 PLN
Dofinansowanie Projektu z Programu Aktywni+ : 172 835,60 PLN
Okres realizacji Projektu: od 01.03.2025 r. do 31.12.2025 r.
Celem Projektu do 31.12. 2025 r. jest włączenie cyfrowe 204 osób, w wieku 60+, zamieszkujących powiat obornicki, szamotulski, poznański, poprzez organizację bezpłatnych działań na rzecz zwiększania umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami i korzystania z nowych mediów przez osoby starsze, oraz upowszechnianie i wdrażanie rozwiązań technologicznych sprzyjających włączaniu społecznemu, oraz bezpiecznemu funkcjonowaniu osób starszych.
Grupa docelowa Projektu będzie to 204-osobowa grupa seniorów w wieku 60+ z woj. wielkopolskiego (z powiatu: obornickiego, szamotulskiego i poznańskiego), zamieszkujących tereny miejsko-wiejskie/ wiejskie, w tym min. 10 osób z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i lekkim.
Uczestnikami projektu będą mieszkańcy z województwa wielkopolskiego, z powiatu: obornickiego: z gminy miejsko-wiejskiej: Oborniki, Rogoźno, z gminy wiejskiej: Ryczywół, z powiatu szamotulskiego: z gminy miejsko-wiejskiej: Ostroróg, Pniewy, Szamotuły, Wronki, z gminy wiejskiej: Duszniki, Kazimierz, Obrzycko, z powiatu poznańskiego: z gminy miejsko-wiejskiej: Murowana Goślina, z gminy wiejskiej: Czerwonak, Dopiewo, Kleszczewo, Rokietnica, Suchy Las, Tarnowo Podgórne.
W ramach przedmiotowego wsparcia Projektu przewidziano następujące zadania:
⚫Cyfrowe ABC – podstawowe szkolenie z obsługi komputera, smartfonu i Internetu, skierowane do Seniorów, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z nowoczesnymi technologiami.
Zakres i struktura szkoleń obejmują: 7 grup po 12 osób (7 spotkań na grupę, każde spotkanie z trenerem trwa 2 godziny) – łącznie 84 Uczestników/czek Projektu, czyli 98 godzin szkoleń.
W ramach zajęć Uczestnicy/czki Projektu nauczą się:
– włączania i wyłączania komputerów i urządzeń mobilnych,
– obsługi podstawowych arkuszy: Word/Excel,
– drukowania dokumentów,
– przeglądania Internetu i wyszukiwania informacji,
– instalowania aplikacji,
– wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce.
Korzyści dla Uczestników/czek Projektu: nabycie podstawowych umiejętności w zakresie obsługi urządzeń cyfrowych, wzrost pewności siebie w korzystaniu z nowych technologii, rozwój kompetencji cyfrowych pozwalających na samodzielne funkcjonowanie w cyfrowym świecie, integracja z grupą rówieśników i budowanie nowych relacji społecznych. W ramach udzielonego wsparcia zapewniamy materiały szkoleniowe dla Uczestników/czek Projektu w postaci: pendrive’y do przechowywania dokumentów, zdjęć i materiałów szkoleniowych, notes i długopis do sporządzania notatek podczas zajęć, teczka do przechowywania otrzymanych materiałów oraz przerwę kawową.
⚫E-aktywni na co dzień – praktyczne szkolenia z zakresu korzystania z e-usług, takich jak bankowość internetowa,
e-administracja profil zaufany, ZUS PUE, e-recepty, aplikacje mobilne czy bezpieczne składanie deklaracji online.
Dzięki tym zajęciom Seniorzy zdobędą umiejętności, które pomogą im załatwiać codzienne sprawy bez wychodzenia z domu.
Zakres i struktura szkoleń obejmują: grupę PP – początkującą: 7 grup po 12 osób, (7 spotkań na grupę, każde spotkanie z trenerem trwa 2 godziny) – łącznie 84 Uczestników/czek Projektu, czyli 98 godzin szkoleń oraz grupę PS – średniozaawansowaną: 10 grup po 12 osób (7 spotkań na grupę, każde spotkanie z trenerem trwa 2 godziny) – łącznie 120 Uczestników/czek Projektu, czyli 140 godzin szkoleń, zawierających zagadnienia:
– E-usługi – na czym polegają i jakie są korzyści,
– zakładanie i używanie profilu zaufanego oraz ZUS PUE,
– praktyczne zajęcia z zakładania profilu zaufanego, logowanie i korzystanie z portalu ZUS PUE,
– zakładanie i używanie internetowego konta pacjenta IKP,
– deklaracje urzędowe online i e-doręczenia,
– aplikacje na urządzenia mobilne – instalowanie i użytkowanie,
– powtórzenie zdobytych umiejętności, rozwiązywanie problemów zgłoszonych przez Uczestników/czki Projektu.
Korzyści dla Uczestników/czek Projektu: rozwój kompetencji cyfrowych, Uczestnicy/czki nauczą się korzystania z podstawowych i zaawansowanych funkcji e-usług oraz aplikacji mobilnych, zwiększenie niezależności, dzięki zdobytym umiejętnościom seniorzy będą mogli samodzielnie załatwiać sprawy urzędowe, zdrowotne i inne, bezpieczeństwo cyfrowe – praktyczne wskazówki zwiększą świadomość Uczestników/czek na temat ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa w sieci, integracja społeczna- zajęcia stworzą okazję do wymiany doświadczeń i nawiązywania relacji z innymi Uczestnikami/czkami. W ramach udzielonego wsparcia zapewniamy materiały szkoleniowe dla Uczestników/czek w postaci: pendrive’y do przechowywania dokumentów zdjęć, materiałów szkoleniowych, notesy długopisy do sporządzania notatek podczas zajęć, teczka do przechowywania otrzymanych materiałów oraz przerwę kawową.
⚫Cyfrowa codzienność – zaawansowany kurs umiejętności cyfrowych, obejmujący m.in. korzystanie z mediów społecznościowych, bankowości online, zakupów internetowych, kultury cyfrowej, nawigacji w Internecie oraz ochrony przed zagrożeniami w sieci.
Zakres i struktura szkoleń: grupę PP – początkującą: 7 grup po 12 osób (10 spotkań na grupę, każde spotkanie z trenerem trwa 2 godziny) – łącznie 84 Uczestników/czek Projektu, czyli 140 godzin szkoleń oraz grupę PS – średniozaawansowaną: 10 grup po 12 osób (10 spotkań na grupę, każde spotkanie z trenerem trwa 2 godziny) – łącznie 120 Uczestników/czek Projektu, czyli 200 godzin szkoleń. Dzięki tym zajęciom Uczestnicy/czki Projektu nabędą kompetencji z zakresu:
– jak rozpoznawać dezinformację oraz bezpiecznie poruszać się w cyfrowym świecie,
– jak posługiwać się stronami w intrenecie – podstawowe zasady poruszania się po stronach internetowych, – jak korzystać z platform medycznych i internetowego konta pacjenta (IKP),
– tworzenia kont na platformach zakupowych,
– zakładania kont na popularnych platformach społecznościowych,
– logowania i korzystania z kont bankowych przez Internet,
– korzystania z platform streamingowych,
– fałszywych informacji zamieszczanych w Internecie.
Uczestnicy/czki Projektu na koniec powtórzą zdobyte umiejętności i omówią kluczowe zagadnienia. W ramach udzielonego wsparcia zapewniamy materiały szkoleniowe dla Uczestników/czek w postaci: pendrive’y do przechowywania dokumentów zdjęć, materiałów szkoleniowych, notesy długopisy do sporządzania notatek podczas zajęć, teczka do przechowywania otrzymanych materiałów oraz przerwę kawową.
⚫Kultura na wyciągnięcie ręki – wyjazd edukacyjny do teatru i muzeum, połączony z nauką planowania podróży i zakupu biletów online. Uczestnicy/czki Projektu, przy wsparciu trenerów i wolontariuszy, samodzielnie wyszukają wydarzenia kulturalne, zarezerwują bilety i zorganizują transport, co pozwoli im w praktyce wykorzystać zdobyte kompetencje cyfrowe. Uczestnicy/czki Projektu, z pomocą trenera i wolontariuszy, będą korzystać z Internetu, aby wyszukać spektakl teatralny oraz muzeum, które najbardziej odpowiada ich zainteresowaniom. Będą analizować repertuar, dostępność biletów oraz recenzje, aby dokonać świadomego wyboru. Uczestnicy/czki Projektu nauczą się zamawiać bilety do teatru i muzeum przez Internet, korzystając z kart płatniczych lub innych dostępnych metod płatności online. Uczestnicy/czki Projektu będą samodzielnie wyszukiwać połączenia komunikacyjne (np. pociągi, autobusy) i planować trasę podróży. Nauczą się zamawiać bilety online na środki transportu publicznego, co pozwoli im na późniejsze samodzielne korzystanie z takich usług. Wyjazd do teatru i muzeum odbędą się zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Wolontariusze będą wspierać Uczestników/czki Projektu podczas podróży i zwiedzania.
Uczestnicy/czki Projektu zostaną podzieleni/one na 17 grup liczących po 12 osób, łącznie 204 Uczestników/czek Projektu.
⚫Eksperci na wyciągnięcie ręki – cykl spotkań z wolontariuszami – specjalistami: policjant, przedstawiciel straży pożarnej, banku, Urzędu Skarbowego, ZUS, którzy przekażą Uczestnikom/czkom Projektu wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci, bezpiecznej bankowości elektronicznej, e-usług administracyjnych oraz zagrożeń technologicznych w domu.
Uczestnicy/czki zostaną podzieleni/one na 17 grup liczących po 12 osób, każde spotkanie z ekspertem potrwa 2 godziny, łącznie 204 Uczestników/czek Projektu.
Spotkania poprowadzą wykwalifikowani wolontariusze – specjaliści, którzy nie tylko posiadają odpowiednią wiedzę, ale także umiejętności ich przekazywania:
– Policjant (bezpieczeństwo w sieci i ochrona przed oszustwami),
– Przedstawiciel Banku (bezpieczna bankowość elektroniczna),
– Przedstawiciel Straży Pożarnej (zagrożenia technologiczne w domu),
– Pracownik Urzędu Skarbowego (E-usługi),
– Pracownik ZUS (E-usługi administracyjne).
Zakres działania: podniesienie świadomości i wiedzy, uczestnicy nauczą się unikać zagrożeń w sieci, korzystać z nowych technologii w codziennym życiu, zarówno w domu jak i w Internecie, budowanie zaufania do nowych technologii, spotkania z ekspertami pokażą seniorom, jak korzystać z dostępnych narzędzi w sposób bezpieczny i wygodny.
⚫Cyfrowa droga ku przyszłości – podsumowanie Projektu – to wydarzenie kończące Projekt, które podsumowuje osiągnięcia, inspiruje Uczestników/czki do dalszego rozwoju cyfrowego i integruje całą społeczność Seniorów zaangażowaną w inicjatywę.
W spotkaniu uczestniczyć będzie cała grupa 204 Uczestników/czek Projektu, spotkanie potrwa 5 godzin.
Udział wezmą wszyscy Uczestnicy/czki Projektu, koordynator, wolontariusze i Prezes Fundacji.
Główne elementy spotkania:
– przemówienie Koordynatora, podziękowania dla Uczestników/czek za udział w Projekcie,
– podsumowanie działań zrealizowanych w ramach Projektu,
– możliwość wykonania wspólnych zdjęć grupowych,
– wykład towarzyszący Prelegenta na temat: „Cyfrowa Przyszłość Seniora”,
– panel dyskusyjny i otwarta rozmowa,
– przerwa kawowa i integracja: czas na luźne rozmowy i wymianę doświadczeń w przyjaznej atmosferze. Serwis kawowy z drobnym poczęstunkiem,
– prezentacja planów na przyszłość, informacje o planowanych inicjatywach dla Uczestników/czek Projektu,
– zachęta do udziału w kolejnych Projektach i działaniach,
– wręczenie broszur z poradami jako pamiątki.
Uczestnicy/czki Projektu poczują się docenieni za swoje zaangażowanie i zdobyte umiejętności, poczują motywację do dalszego rozwoju, a inspirujące treści wykładu i broszury z poradami technologicznymi, zachęcą seniorów do kontynuowania nauki. Spotkanie stanie się okazją do nawiązywania nowych relacji i wymiany doświadczeń. Uczestnicy/czki poznają kolejne inicjatywy i możliwości rozwoju w przyszłości.
UDZIAŁ W PROJEKCIE JEST BEZPŁATNY!
WSKAŹNIKI PROJEKTU:
✅ Liczba osób objętych wsparciem w Projekcie: 204
✅ Liczba osób niepełnosprawnościami: min. 10
✅ Liczba zrealizowanych inicjatyw z zakresu edukacji cyfrowej seniorów: 6
✅ Liczba zrealizowanych szkoleń „Cyfrowe ABC”: 49
✅ Liczba zrealizowanych szkoleń „E-aktywni na co dzień”: 119
✅ Liczba zrealizowanych szkoleń „Cyfrowa codzienność”: 170
✅ Liczba wyjazdów edukacyjno-kulturalnych: 2
✅ Liczba wydanych materiałów edukacyjnych zawierające broszury
z poradami cyfrowymi, pendrive’y z materiałami szkoleniowymi,
zestawy edukacyjne (notes, długopis, teczka): 204
✅ Liczba wolontariuszy zaangażowanych w Projekt: 6
✅ Liczba wolontariuszy z kwalifikacjami zaangażowanymi w Projekt: 5
✅ Liczba wydanych zaświadczeń ukończenia szkolenia: 204
✅ Satysfakcja z udziału w zajęciach i szkoleniach dotyczących wzmacniania
umiejętności posługiwania się nowymi technologiami- odsetek osób starszych,
które zadeklarowały, że są zadowolone z uczestnictwa w zajęciach zrealizowanych
w ramach dofinansowanych projektów: 83
✅ Odsetek osób starszych, które deklarują przydatność nabytych umiejętności
w życiu codziennym po zakończeniu realizacji projektu: 86
✅ Zmiana postaw seniorów wobec technologii: 86
✅ Wzrost samodzielności seniorów: 65
✅ Zwiększenie bezpieczeństwa cyfrowego: 60
✅ Wzrost motywacji do działania: 75
✅ Zwiększenie integracji społecznej seniorów: 85
✅ Poprawa jakości życia seniorów: 75
ZASADY RÓWNOŚCI I DOSTĘPNOŚCI
Definicje:
Dyskryminacja – różnicowanie, wykluczanie lub ograniczanie ze względu na jakiekolwiek przesłanki w szczególności płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Celem lub skutkiem dyskryminacji jest naruszenie lub brak uznania możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami.
Zasada równości kobiet i mężczyzn – wdrożenie działań mających na celu osiągnięcie stanu, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki. To również stan, w którym kobiety i mężczyźni mają równy dostęp do korzystania z zasobów (np. środki finansowe, szanse rozwoju). Zasada ta ma gwarantować możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci. Jest to również uwzględnianie perspektywy płci w głównym nurcie wszystkich procesów i działań w ramach programów (tj. podczas przygotowywania, wdrażania, monitorowania, sprawozdawczości, ewaluacji, promocji i kontroli programów).
Zasada równości szans i niedyskryminacji – wdrożenie działań umożliwiających wszystkim osobom sprawiedliwe i pełne uczestnictwo we wszystkich dziedzinach życia, bez względu na ich płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
Zasady równościowe (horyzontalne) – rozumiane łącznie jako zasada równości kobiet i mężczyzn oraz zasada równości szans i niedyskryminacji. Projekt jest zgodny z zasadami równości szans Kobiet i Mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla ON, tj. m.in.: Projekt dostępny dla osób niepełnosprawności; dodatkowe punkty dla osób niepełnosprawnych i Kobiet; promowanie pozytywnego wizerunku Kobiet i Mężczyzn; działania i treści przekazywane Państwu w ramach Projektu są wolne od ograniczeń wynikających ze stereotypów płci; uwzględnieniu elastycznych godzin zajęć umożliwiający godzenie życia zawodowego i prywatnego; język wrażliwy na płeć, równościowy; miejsca realizacji wsparcia bez barier architektonicznych; zastosowanie mechanizmu racjonalnych uprawnień – jeśli zdiagnozowano taką potrzebę wobec danego ON.
Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, oraz zasadą równości kobiet i mężczyzn.
DANE DO KONTAKTU
?Adres Biura projektu:
ul. Piłsudskiego 62,
Oborniki 64-600
? 797 648 162
? [email protected]
Formularz Aplikacyjny możesz wydrukować i przesłać za pomocą maila lub dostarczyć osobiście, przez osoby trzecie, lub pocztą do biura projektu.
Więcej informacji dotyczących Zasad równości szans Kobiet i mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji znajdą Państwo w linkach poniżej:
✓ Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027
✓ Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
✓ Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych
✓ Karta praw podstawowych Unii Europejskiej
✓ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r.
